Van knijpgroenten tot 3D-geprint ei

Groentesauzen in de yoghurt, verpakkingsmateriaal gemaakt uit koeienmest, aardappelen met een deegkorst en babyvoeding ter preventie van voedselallergieën. We namen een kijkje 'in de toekomst' bij de HAS Food Experience: hét event voor innovatieve foodconcepten.

Afgelopen week presenteerden 240 HAS-studenten meer dan 140 oplossingen voor Today’s Food Challenges. Hieronder hebben we een aantal opvallende foodconcepten met groenten op een rijtje gezet.

KOOKKID - Maaltijdpakket voor kids

Veel kinderen komen niet aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten. Daarom bedacht Denise Abbel het kleurrijke maaltijdpakket KOOKKID, speciaal ontwikkeld voor kinderen. Op een speelse manier maken kinderen kennis met gerechten van over de hele wereld. Zo wordt het bereiden én eten van groenten een stuk leuker!

ROETS - Stoere groenteconcepten

We zien groenten vaak als 'bijzaak', terwijl ze juist de hoofdrol op ons bord verdienen. Bas van Gurp kwam daarom met ROETS: een stoer groenteconcept voor mannen. Hij liet tijdens de HAS Food Experience zijn groenten proeven: bieten verpakt als biefstuk en knolselderij verpakt als rollade. Groenten die er dus uitzien als vlees, en ook nog eens op smaak zijn gebracht als vlees!

Colour your day - Veggie breakfast

Bij je ontbijt al groenten eten, zoals bietensaus in de yoghurt? Dat klinkt misschien gek, maar de groente sauzen van Caya Murre zijn verrassend lekker. Geen leugen, we hebben geproefd ;-). De sauzen hebben de toepasselijk naam 'Colour your day': zo start je je dag kleurrijk en gezond. En daar sluiten wij ons helemaal bij aan.

Kneijp je groenterijk

Nederlandse eten gemiddeld slechts 131 gram groenten per dag, terwijl de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten 250 gram is. Hoe kunnen we zorgen dat die consumptie omhoog gaat? Een van de mogelijkheden is om de groenteconsumptie op de werkvloer te verhogen. Vince Leufkens bedacht daarom 'Kneijp': een spread bestaande uit 90% groente. Met Kneijp neem je heel makkelijk groenten mee naar werk.

RAAP

Vergeten groenten worden met het concept van Marit de Waal zeker geen verloren zaak. Haar missie: vergeten groenten herintroduceren door een restaurant met een AGF-speciaalzaak te combineren. Zo kunnen bezoekers gelijk zien hoe zij vergeten groenten in hun verspakket kunnen bereiden. Zo sla je twee vliegen in een klap :-)

Kortom, genoeg inspirerende ideeën! In Nederland timmeren veel organisaties op creatieve wijze hard aan de weg om de groente- en fruitconsumptie te stimuleren. Benieuwd welke initiatieven er nog meer zijn op het gebied van groenten en fruit? Hier vind je een overzicht van projecten en campagnes die zijn opgezet in Nederland.