Methodes voor meer groente en fruit op kinderdagverblijven
Wageningen University & Research en het Louis Bolk instituut werken met diverse partners samen om methodes te testen voor het stimuleren van de groente- en fruitconsumptie van kinderen op kinderdagverblijven. Deze methodes zijn nodig omdat er nog maar weinig praktische materialen zijn waar kinderdagverblijven mee aan de slag kunnen. Dit is een gemiste kans omdat het kinderdagverblijf een prima plek is om kinderen meer groente en fruit te leren eten.

Belangrijke rol in het eetgedrag van kinderen
Voor het onderzoek zijn allereerst 15 interviews afgenomen met pedagogisch medewerkers van verschillende locaties. Hieruit kwam naar voren dat op de meeste kinderdagverblijven één tot drie eetmomenten zijn waarop groenten en fruit gegeten worden. In ieder geval in de ochtend wordt er fruit gegeten op alle kinderdagverblijven. Dit wordt meestal met de kinderen aan tafel klaargemaakt.
Kinderdagverblijven erkennen hun rol in het eetgedrag van kinderen. Doorgaans vinden de pedagogisch medewerkers dat ze tevreden zijn over hoe groenten en fruit op hun kinderdagverblijf worden aangeboden en over wat kinderen ervan eten. Maar ze staan open voor nieuwe methoden, tips en ideeën, mits er genoeg tijd en geld voor is, het team enthousiast is en het past bij de organisatie.
Goed voorbeeld geven, moestuinieren en koken
Naast de interviews is er door 71 pedagogisch medewerkers en locatiemanagers een online vragenlijst ingevuld. Het doel hiervan was om 11 verschillende methoden te beoordelen op aantrekkelijkheid, implementatie, verwachte effectiviteit, in hoeverre de methode al wordt ingezet en of ze meer met de methode willen doen. De 11 methoden waren:
- Belonen na proeven;
- apps/filmpje online;
- lessenserie;
- aanbieden in vrolijke vorm;
- training voor pedagogisch medewerkers;
- extra eetmoment inlassen;
- meerdere dagen onbekende soorten aanbieden;
- meehelpen met moestuinieren en koken;
- kant-en-klare producten aanbieden;
- verhaaltje/spelletje/liedje;
- pedagogisch medewerker geeft het goede voorbeeld.
De methode 'pedagogisch medewerker geeft het goede voorbeeld' werd op alle aspecten het beste beoordeeld. Hierna volgt 'meehelpen met moestuinieren en koken', wat volgens de respondenten de kinderen bewuster maakt en het eetplezier verhoogt. De respondenten waren het minst te spreken over 'belonen na proeven', wat jaloezie in de hand kan werken of ervoor zorgt dat kinderen tegen hun zin gaan eten.
Bekijk hier de resultaten van de online vragenlijst.
Dit project is onderdeel van de Publiek Private Samenwerking (PPS) 'Stimuleren groente- en fruitconsumptie van jonge kinderen via kinderdagverblijven'.
Bron: NAGF