Groentecampagne die het gevoel overbrengt van een fastfoodrestaurant
Hoe gezonder een groenteproduct is of lijkt, hoe minder lekker en hoe minder cool jongeren het vinden. Groenten moeten niet zichtbaar of overheersend zijn. De focus moet vooral liggen op 'lekker en genieten'. Dit blijkt uit onderzoek binnen het project 'Groente als Ingrediënt' van Wageningen Food & Biobased Research en HAS hogeschool Den Bosch.
Aanvullend hierop dachten mbo-studenten van Helocon Den Bosch mee over hoe een voorlichtingscampagne voor jongeren over groenteconsumptie op het vmbo er het beste uit kant zien. Suggesties die zij gaven zijn:
- Benader jongeren online via social media, niet via e-mail.
- Maak gebruik van rolmodellen zoals vloggers, instagrammers en influencers.
- Benadruk de positieve effecten van groente op het lichaam en uiterlijk en geef tips om groenten nog lekkerder te maken.
- Gebruik emoji's, maak voorlichting interactief en houd het kort.
- Betrek jongeren actief en zorg voor beleving met bijvoorbeeld een koopworkshop en groentechallenges.
It's a wrap
HAS-studenten bedachten binnen het project de campagne 'It's a wrap' om een groenterijke wrap onder de aandacht te brengen in schoolkantines. Door middel van vragenlijsten en gesprekken hebben de studenten onderzocht wat jongeren het meeste aanspreekt. Dit blijkt een stijl te zijn die het gevoel overbrengt van een fastfoodrestaurant en die humor gebruikt met een 'lichte' toon. Dit is vertaald naar de productverpakking, taalgebruik, posters en sociale media. De campagne is kleurrijk met focus op het product. Groente wordt niet expliciet genoemd, maar staat wel in de ingrediëntenlijst.
Groenterijke snacks
Dit onderzoek werd uitgevoerd naar aanleiding van eerder onderzoek binnen het project 'Groente als Ingrediënt'. Tijdens dit onderzoek ontwikkelden onderzoekers groenterijke snacks voor schoolkantines. Daarbij kwam de vraag naar voren hoe je het beste met jongeren kunt communiceren over groenten en groenterijke producten.
Lees hier meer over het project 'Groente als Ingrediënt'.
Lees in dit artikel van Voeding Nu meer over het onderzoek.
Bron: NAGF