Dramaserie SpangaS inspireert kinderen tot gezondere leefstijl
In de KRO-NCRV serie SpangaS verandert een jongen zijn ongezonde leefstijl naar een gezonde leefstijl. De jonge kijkers van deze serie bleken vervolgens hun sociale media gedrag hierop aan te passen. Zo werden termen als groente en fruit vaker opgezocht. Dit blijkt uit onderzoek van cardioloog Leonard Hofstra van Amsterdam UMC, dat vandaag in The Lancet is gepubliceerd. ‘Samenwerking met de dramaserie-industrie is een kosteneffectieve manier om mensen een duwtje in de rug te geven naar een betere leefstijl’, zegt Hofstra.

In de serie is Otis een jongen met overgewicht die ongezond leeft en beginnend diabetes type 2 heeft. Na een hartaanval van zijn vader besluit Otis gezonder te leven en meer te bewegen. Met social media-experts van zorgverzekeraar ONVZ monitorde Hofstra in een onafhankelijk onderzoek het gedrag op social media. Ze bestudeerden het sociale media gedrag, gericht op termen als groente, fruit, gewicht, diabetes en beweging. Deze termen werden meer gebruikt op social media toen de verhaallijn van ongezond naar gezond veranderde. In de controleperiode was zo’n toename niet te zien, aldus het artikel in The Lancet.
‘Dit onderzoek laat het enorme potentieel zien dat je kunt bereiken met thema’s zoals gezonder leven. Het heeft een duidelijk effect op het bewustzijn over gezond leven onder grote groepen mensen’, aldus Hofstra. ‘Bovendien vallen de effecten en de kosten in het niet bij een landelijke campagne. Dit is bemoedigend in een tijd waarin overgewicht en aandoeningen die daarmee samenhangen, zoals diabetes type 2, hand over hand toenemen.’