Derde editie 'Eat Them To Defeat Them' campagne van start

Vandaag gaat in Groot-Brittannië de derde editie van de prijswinnende campagne 'Eat Them To Defeat Them' van start. De komende zes weken staat elke week een andere groente centraal. Het doel? Kinderen uitdagen om meer groente te eten.

Na twee succesvolle edities in 2019 en 2020, komen Veg Power, ITV, Channel 4 en Sky Media met een nieuwe editie van de Eat Them To Defeat Them campagne. In deze campagne wordt voor 3 miljoen pond aan televisie- en social media reclames ingezet en een video waarop te zien is hoe kinderen heldhaftig de strijd aangaan met groenten. Dit jaar is er ook een doe-boek voor kinderen, verkrijgbaar bij ASDA, Coop, Sainsbury's en online.

De volgende groenten staan de komende weken centraal:

22 februari:        Wortels

1 maart:              Doperwten

8 maart:              Maïs

15 maart:            Broccoli

22 maart:            Tomaten

29 maart:            Paprika

 

Belonen met stickers

Naast de online campagne vraagt Veg Power school cateraars om smakelijke samples van groentegerechten aan te bieden volgens de wekelijkse thema's. Bij het proberen van zo'n sample wordt elk kind beloond met een sticker. Ook krijgen ze een beloontabel mee naar huis om aan te moedigen dat ze die groente vaker proberen. 

Leuker om groenten te eten

In 2020 had de campagne een bereik van 46 miljoen mensen. Het school programma bereikte 1.500 scholen en 425.000 kinderen. Meer dan de helft van de ouders en kinderen vonden dat Eat Them To Defeat Them het leuker maakt om groenten te eten. Van de kinderen waarvan hun school het programma aanbood, was dit driekwart. 50 procent van de kinderen op deze scholen zei meer groenten te hebben gegeten, waar de ouders het mee eens waren.

Van de schoolmedewerkers vond 81% dit programma populairder dan andere voedingsinitiatieven. 92 procent gaf aan het programma graag terug te zien komen in 2021.

Internationale samenwerking

Eat them to defeat them is onderdeel van de Peas Please campagne van de Britse Food Foundation. Het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) werkt nauw samen met de Food Foundation en is als enige niet-Britse organisatie lid van hun Peas Please Advisory Board.  

Klik hier voor meer informatie en om de campagnevideo te bekijken.

 

Bron: NAGF